AUTOEFICACITATEA poate fi dezvoltată












Oare ești suficient de bun să iei acel examen?

Oare ești suficient de bun să câștigi acel job?

Oare ești suficient de bun să promovezi în acea funcție?

Răspunsul la aceste întrebări despinde de mai mulți factori, însă un factor important este autoeficacitatea.

Autoeficacitatea este credința noastră că putem atinge un anumit obiectiv, încrederea că vom reuși să promovăm acel examen, să câștigăm acea competiție sau să obținem acel post mai bun la serviciu.

Ce este autoeficacitatea, cum acționează ea și care sunt sursele eficacității îi datorăm lui Albert Bandura, psiholog renumit la Universitatea din Standford. Prin teoria sa, a fost primul care a adus in prim plan rolul important pe care-l joaca autoeficacitatea si veștile bune sunt ca toți avem șansa sa ne-o dezvoltam. Cum? Ați intuit bine, apelând la sursele autoeficacitatii.


Sa aruncam o privire asupra lor:

1. Experiențele directe anterioare, adică unde am exersat competente similare și care au fost rezultatele. Acestea devin un predictor al autoeficacității - credința auto perceputa de a putea face față unei situații specifice.

Am desenat o mașina în trecut și am fost mulțumit de acest desen, deci pot sa desenez o mașina și acum. Am mai făcut acest lucru în trecut și a ieșit bine, îl pot face și acum bine încă o data. 


2. Feedback-ul primit de la oameni avizați , acei oameni pe care-i consider ca se pricep la acel domeniu, ii consider competenți. Aceasta este persuasiunea verbală.

Am dansat împreună cu o persoana dansatoare de profesie care mi-a spus ca dansez bine, deci cred ca pot sa dansez si acum bine.


3. Învățarea socială sau vicarianta : Experiențele pe care le au alții, cu care ma consider similar ca si potential, într-un anumit domeniu mă afectează prin faptul că pot sa învăț de la ei. Aceștia sunt modelele mele si învăț de la ele pentru ca vreau sa obțin ce au obținut si ei cand au făcut același lucru. Vreau consecințele comportamentului modelului.

Am urmărit-o pe bunica mea cum face pâine, ea a fost lăudata pentru pâinea făcută, îmi doresc sa fiu lăudat și eu, deci învăț de la ea cum se face pâinea . Oricum îmi place si știu sa gătesc deci consider ca pot învață sa fac și acest fel de mâncare (suntem similari ca si competente).


4. Componenta fiziologică a emoțiilor, ce se desfășoară automat, adică ce simte persoana în corp datorită unei situații. In funcție de ce simte, persoana interpretează situația ca fiind buna sau rea

În timpul unei expediții  trebuie să traversăm un râu destul de învolburat și cu apa foarte rece. Îmediat ce aflu că trebuie să intrăm în apă  simt cum se activează frica mea de apă si situații cu potențian periculos. Simt că nu am capacitatea de a traversa râul.

Un alt coleg de expediție simte bucuria aventurii și satisfacția pe care o va avea după ce va traversa râul, aceste emoții pozitive cresc autoeficacitatea adică credința că va reuși să traverseze râul.


Mesaj de luat acasă: Autoeficacitatea este credința noastră că  suntem buni într-un anumit domeniu, iar această credință o putem dezvolta cu intenție. Percepția noastră pozitivă asupra autoeficacițății ne duce mai aproape de success.  










Popular Posts