PENALIZARILE - cum le aplicăm corect


Cățeii lui Pavlov sunt foarte cunoscuți, dar de porumbeii lui Skinner ați auzit?

Skinner a studiat învățarea operantă observând comportamentele porumbeilor și șoriceilor aflați în faimoasa cutie a lui Skinner.

Datorită lui știm cum putem aplică corect o penalizare în scopul scăderii frecvenței unui comportamen nedorit.



Penalizarea presupune retragerea unui stimul plăcut că urmare a unui comportamnet indezirabil. Mai simplu spus, dacă faci ceva nedorit, atunci nu vei mai primi ceva plăcut.

Pentru a înțelege mai bine despre cum putem folosi corect penalizarea pentru scăderea sau eliminarea unui comportament nedorit ne vom imagina următorul dialog între o mamă și adolescentul de 16 ani:

 

Mama: Dragule, este necesar să facem o înțelegere referitoare la consumul de alcool. Cum am spus deja, am toleranță Zero față de alcool și ți-am oferit argumentele și sursele de informare care explică poziția mea. În cazul în care pe viitor vei mai consuma alcool, va trebui să renunți la practicarea înotului pentru 3 luni, chiar dacă îți place atât de mult. Alcoolul și sportul sunt incompatibile.

Adolescentul: Dar mie îmi place atât de mult să merg la înot, oare ai putea să găsești alt mod de a mă penaliza?

Mama: Nu. Tocmai pentru că știu cât de mult îți place, am recurs la acestă pedeapsă.

Adolescentul: În regulă, dar trei luni mi se pare exagerat de mult.

Mama: Este mult, într-adevăr, însă  este corelat cu gravitatea consumului de alcool.

Adolescentul: Fie.... dar măcar cele 3 luni ar putea fi în iarnă, când oricum mă pregătesc mai mult pentru competițiile de ski?

Mama: Știu că așa ți-ar plăcea, însă trebuie să înțelegi că acestă penalizare este direct legată de comportamentul tău negativ – consumul de alcool, deci  cele 3 luni vor fi aplicate imediat. Totuși eu am încredere că ai înțeles mesajul meu clar – toleranță zero pentru alcool, și nu va fi cazul să revenim la această discuție sau să aplic această penalizare.


 

Cum v-ați dat seama penalizarea este asemănătoare cu pedeapsa. Ambele sunt folosite pentru scăderea unui comportament negativ – de exemplu consumul de alcool.

Trebuie reținut și faptul că nu toate penalizările funcționează la toate persoanele și acestea trebuie probate. De exemplu retragerea înotului  că penalizare va funcționa la persoanele care iubesc înotul, dar nu va funcționa la persoanele cărora le displace înotul, în cazul acesta retragerea înotului putând fi confundată cu o recompensă.

În exemplul dat sunt evidențiate 3 dintre principiile de aplicare eficientă a penalizărilor: să reprezinte într-adevăr o penalizare pentru acea persoană, să fie aplicată proporționat cu importața comportamentului care dorim să îl stopăm și să fie aplicată imediat după efectuarea comportamentului negativ. 


 







Popular Posts